Савети за ученике и родитеље

АДОЛЕСЦЕНЦИЈА, ПУБЕРТЕТ

АДОЛЕСЦЕНЦИЈА, ПУБЕРТЕТ

Адолесценција је прелаз из детињства у младост. Дели се на

  • РАНУ - 10 - 14 године - ОШ
  • СРЕДЊУ - 15 - 19 године - СШ
  • КАСНУ - 20 - 24 године - ФАКУЛТЕТ

За тај прелаз веома је значајан БРЗ ТЕЛЕСНИ РАСТ. Тај раст није равномеран. У висину расте од 8-10 цм.У дужину му расту нарочито ноге и руке, а грудни кош остаје узан. Услед брзог раста покрети руку и ногу су неусклађени и неспретни, тако да пубертетник и оставља утисак неспретности.Ако ради неким оруђем често га поквари или поломи, јер то чини са много више снаге него што је за то потребно.

Узрок НЕСПРЕТНОСТИ може да буде и подсмех и грдња одраслих. Одрасли греше када од пубертетника много траже - они су по својој висини достигли одрасле, мада по спретности и способности још нису дорасли.

Ружно писање, крештав и готово увек гласан говор су последице убрзаног раста и рада разних жлезда са унутрашњим лучењем. Услед раста труп се издужује, али се на проширује тако да се унутрашњи органи - срце, плућа, неке вене и артерије довољно не развијају што утиче на пубертетнике. Све те промене проузрокују раздражљивост, узнемиреност, а јављају се и знаци брзог и повећаног умора што све заједно утиче на радни учинак, односно учење.

Као критеријум полне зрелости код ДЕВОЈЧИЦА узима се прва менструација која се јавља између 13, и 14 године са тенденцијом померања надоле, а као узроци се наводе начин живота, исхрана, утицај савремене цивилизације.

Код дечака је теже одредити полну зрелост него код девојчица, јер се као критеријуми узимају секундарни полни знаци - раст бркова, браде...

У овом периоду посебно могу да буду забринуте девојчице ако прва менструација или касни или наступи изненада, па ако није упозната са тим да се ради о сасвим нормалним појавама почеће да се повлачи у себе да избегава друштво...

Иако су достигли полну зрелост ипак им се ПОЛНИ ЖИВОТ не препоручује, због тога што такав живот подразумева поштовање оба партнера, личну зрелост. Све то недостаје младићима и девојкама.И љубавна осећања уколико се појаве на овом узрасту немају неку чврсту основу иако их дечаци и девојчице веома бурно доживљавају.

Услед маштања и сањарења често је надражен полни нагон за шта се излаз тражи у ослобађању од те напетости у разним облицима самозадовољења - мастурбацији.

Појава самозадовољења је честа у годинама полног сазревања. Неки психолози мисле да је то најтежа борба коју дечаци и девојчице морају да поднесу

Адолесцент осећа деловање полног нагона, прислушкује га, и открива да оно што он осећа није доступно другим људима. Почиње добро да се сналази у том свету мисли, осећања и расположења у њега се све више затвара и то постаје његов субјективни свет, што проузрокује његову ИНТРОВЕРТНОСТ.То је нешто што је потпуно природно и то је доказ да је адолесцент почео дубље да доживљава себе и свет који га окружује.

У периоду адолесценције запажају се појачане емоционалне реакције.Често долази у сукоб са родитељима и наставницима, васпитачима уопште,  јер покушавају да докаже своје гледиште што и родитеље и васпитаче избацује из равнотеже.Због тога често долази до отуђења од родитеља, што је повод за многе сукобе.

Младићи и девојке на овом узрасту често размишљају о себи и често су незадовољни собом. Дете када није задовољно собом обично није задовољан својим физичким изгледом. Ако адолесцент није задовољан собом онда је то због душевних особина. У пубертету ово је прво право КРИТИЧКО испитивање себе, али и родитеља и васпитача. Ако адолесцент утврди да не постоји усклађеност између речи и дела изгубиће ауторитет у његовим очима. Ако се неко жали да нема ауторитет кривицу не треба тражити код ученика, већ у самом себи. Адолесценту је потребна помоћ, али та помоћ треба да буде другачија него што је била у детињству. Адолесцент не подноси било какво васпитање на силу или придику. Они желе да расправљају са одраслима о разним моралним и личним питањима, при чему жели да буде равноправно и да се слободно опредељује за један или други став.

Посебна тешкоћа је и појава ТВРДОГЛАВОСТИ И ИНАТА. И ово је нормална појава, само је треба правило схватити. Адолесцент жели да буде одрастао, а никако више дете. Мада још увек нема осећање да је одрастао он то веома жели. Када се упореди са одраслима види да још не може оно што они могу, али је свестан да је  способнији од деце. То осећање слабости када се упореди са одраслима и осећање способности када се упореде са децом се стално боре. Понекад преовладава једно понекад друго осећање.То се види и у понашању. Жели да убеди и себе и околину да је већ одрастао - цигарете, пиће, фризура су само спољашњи одраз његових унутрашњих жеља. Тврдоглавост није ништа друго него одупирање туђим утицајима и протест против туђег ауторитета и то оног који не признаје.У овом периоду као саветодавац долази у обзир само неко кога адолесцент признаје и цени.

У периоду адолесценције долази и до ТЕШКОЋА У УЧЕЊУ. Ученици показују слаб успех. Знамо да је дечје мишљење конкретно, везано за конкретне представе. У адолесценцији долази до промена. Мишљење постаје све мање зависно од конкретних представа. Мишљење постаје све апстрактније и еластичније. Адолесцент не жели више да учи као до сада, да градиво понавља више пута да би га репродуковао. Сада се на једном градиву задржава само онолико  колико је потребно да га разуме, а то што градиво разумемо не значи да га и знамо, а у школи се од ученика тражи знање које је веома штуро, оскудно. И оне ствари које знамо морамо да понављамо да их не бисмо заборавили. Адолесценту је мрзак такав начин учења и понављања због тога што га градиво често не интересује и недостаје му истрајност. Адолесцент је убеђен да градиво зна јер га разуме, али није способан да га репродукује, а у школи се тражи и једно и друго и долази до проблема. На основу оцена које адолесценти добијају било би погрешно закључити да су неспособни за школу. После кризе која је пролазна долази успех. Због тога као саветодавци треба им помоћи да лакше преброде кризу.

МАСТУРБАЦИЈА - манипулација пенисом (мушким полним органом) или клиторисом (део спољних женских гениталија) би се достигао оргазам (занос, задовољство).

ЕРЕКЦИЈА - напрегнуће, укрућење пениса, клиториса и брадавица услед полног узбуђења и прилива крви.

НОЋНЕ ПОЛУЦИЈЕ - несвено излучивање семена услед полног нагона.

Педагог школе

Иванка Момиров

Како учити сам лекцију из уџбеника – рад на тексту

Како учити сам лекцију из уџбеника – рад на тексту

Овакав начин учења има мало одступања у зависности од различитих наставних предмета, али суштина је иста...

Захтеви занимања

Захтеви занимања

Педагог школе, Иванка Момиров...

Пред полазак у 1. разред

Пред полазак у 1. разред

Полазак у школу убраја се у значајне догађаје у животу детета...

Упис деце у први разред

Упис деце у први разред

Упис деце у први разред основне школе обавиће се од 31. јануара до 30. априла 2020. године...

Распуст без суза

Распуст без суза

Текст припремила педагог школе Иванка Момиров...

Професионална оријентација ученика

Професионална оријентација ученика

Убрзо ћете се наћи на раскрсници путева. Којим путем желим да кренем, чиме ћу се бавати у животу.

Корисни савети за ученике

Корисни савети за ученике

Како учити? | 9 савета за успешно учење | Технике учења | Како учити песмицу напамет

Image

Адреса

ЈНА 34, 26220 Ковин

Телефон

013/741-081
013/744-895

Е-пошта

oskovin@gmail.com